منتدى نجوم المنصوره

۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 7zf5cs728

عزيزى الزائر/ عزيزتى الزائره/ للاسف انت غير مسجل معنا فى المنتدى نشترف بتسجيلك معنا فى منتدى
نجوم المنصوره

تحياتى مدير المنتدى
وشكرا


۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 0yD44305



انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى نجوم المنصوره

۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 7zf5cs728

عزيزى الزائر/ عزيزتى الزائره/ للاسف انت غير مسجل معنا فى المنتدى نشترف بتسجيلك معنا فى منتدى
نجوم المنصوره

تحياتى مدير المنتدى
وشكرا


۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 0yD44305

منتدى نجوم المنصوره

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


    ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩

    ابن المنصوره
    ابن المنصوره
    رئيس مجلس الاداره
    رئيس مجلس الاداره


    اعلام الدول : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ GT-023
    المهنه : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ Progra10
    المزاج : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 610
    تاريخ التسجيل : 05/09/2009
    الموقع : نجوم المنصوره

    حصان ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩

    مُساهمة من طرف ابن المنصوره الأربعاء 3 مارس - 18:51:28

    ما هو التسويق؟
    التسويق في اللغة هو طلب السوق للبضائع والخدمات، واسم المكان
    السُّوقِ ويعني مَوْضِعُ بَيْعِ وشِراءِ البَضائِعِ، أَيْ مُخْتَلِفِ
    الْمَوادِّ التِّجارِيَّةِ وهو أيضاً الموضع الذي تباع فيه الحاجات والسلع
    وغيره، وأما الفعل “سَوَّقَ البِضاعَةَ” فمعناه صَدَّرَها، أي طَلَبَ لَها
    سُوقاً.



    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    ابن المنصوره
    ابن المنصوره
    رئيس مجلس الاداره
    رئيس مجلس الاداره


    اعلام الدول : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ GT-023
    المهنه : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ Progra10
    المزاج : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 610
    تاريخ التسجيل : 05/09/2009
    الموقع : نجوم المنصوره

    حصان ۩۞۩ مشاركة: التسويق من الالف الي الياء ۩۞۩

    مُساهمة من طرف ابن المنصوره الأربعاء 3 مارس - 18:54:21

    إليكم ترجمة لبعض ما جاء في كتاب
    Marketing Insights from A to Z
    80 Concepts Every Manager Needs To Know
    Philip Kotler
    ISBN 0-471-26867-4


    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    ابن المنصوره
    ابن المنصوره
    رئيس مجلس الاداره
    رئيس مجلس الاداره


    اعلام الدول : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ GT-023
    المهنه : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ Progra10
    المزاج : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 610
    تاريخ التسجيل : 05/09/2009
    الموقع : نجوم المنصوره

    حصان رد: ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩

    مُساهمة من طرف ابن المنصوره الأربعاء 3 مارس - 18:55:29

    الخطة
    التسويقية ببساطة



    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]تسمع كل يوم من
    يشدد على ض


    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    ابن المنصوره
    ابن المنصوره
    رئيس مجلس الاداره
    رئيس مجلس الاداره


    اعلام الدول : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ GT-023
    المهنه : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ Progra10
    المزاج : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 610
    تاريخ التسجيل : 05/09/2009
    الموقع : نجوم المنصوره

    حصان رد: ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩

    مُساهمة من طرف ابن المنصوره الأربعاء 3 مارس - 18:57:07

    ملخص
    كتاب أسرار التسويق بالمديح



    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]كتاب أسرار
    التسويق بالمديح : كيف تحقق مبيعات متزايدة من خلال الكلمات والنصائح

    The Secrets of Word-of-Mouth Marketing: How to Trigger
    Exponential Sales Through Runaway Word of Mouth


    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    ابن المنصوره
    ابن المنصوره
    رئيس مجلس الاداره
    رئيس مجلس الاداره


    اعلام الدول : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ GT-023
    المهنه : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ Progra10
    المزاج : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 610
    تاريخ التسجيل : 05/09/2009
    الموقع : نجوم المنصوره

    حصان رد: ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩

    مُساهمة من طرف ابن المنصوره الأربعاء 3 مارس - 18:59:03

    ابن المنصوره
    ابن المنصوره
    رئيس مجلس الاداره
    رئيس مجلس الاداره


    اعلام الدول : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ GT-023
    المهنه : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ Progra10
    المزاج : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 610
    تاريخ التسجيل : 05/09/2009
    الموقع : نجوم المنصوره

    حصان رد: ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩

    مُساهمة من طرف ابن المنصوره الأربعاء 3 مارس - 19:00:30

    لماذا
    يجب أن نعشق التسويق



    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    ابن المنصوره
    ابن المنصوره
    رئيس مجلس الاداره
    رئيس مجلس الاداره


    اعلام الدول : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ GT-023
    المهنه : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ Progra10
    المزاج : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 610
    تاريخ التسجيل : 05/09/2009
    الموقع : نجوم المنصوره

    حصان رد: ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩

    مُساهمة من طرف ابن المنصوره الأربعاء 3 مارس - 19:02:09

    الكتاب الخامس لرءوف شبايك :
    التسويق للجميع*
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]أيها الزوار
    الكرام، أفسحوا المجال هذا الكتاب المجاني والذي عنونته التسويق للجميع،
    وهذا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] (حجم الملف
    3.2 ميجا بايت)، وسيحتاج لإصدارة حديثة من قارئ ملفات أكروبات، تجده


    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

    >
    صححه الألباني الأحاديث
    الصحيحة رقم (906)
    ابن المنصوره
    ابن المنصوره
    رئيس مجلس الاداره
    رئيس مجلس الاداره


    اعلام الدول : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ GT-023
    المهنه : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ Progra10
    المزاج : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 610
    تاريخ التسجيل : 05/09/2009
    الموقع : نجوم المنصوره

    حصان رد: ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩

    مُساهمة من طرف ابن المنصوره الأربعاء 3 مارس - 19:03:51

    أحد الأوهام: أن تعتقد
    أنه بإمكانك تصنيع بلد بتشييد مصانع، لن تستطيع، إنك تصنعه ببنائك أسواقًا)


    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    ابن المنصوره
    ابن المنصوره
    رئيس مجلس الاداره
    رئيس مجلس الاداره


    اعلام الدول : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ GT-023
    المهنه : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ Progra10
    المزاج : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 610
    تاريخ التسجيل : 05/09/2009
    الموقع : نجوم المنصوره

    حصان رد: ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩

    مُساهمة من طرف ابن المنصوره الأربعاء 3 مارس - 19:05:06

    التسويق هو اصطلاح
    عام يستخدم لوصف الخطوات المؤديه للمبيعات النهائيه. هى عملية التخطيط
    وتنفيذ الاسعار، العرض و التوزيع لتلبية احتياجات اشخاص او منظمات.

    من هذا التعريف انه
    من السهل ان ترى ان التسويق ليس فقط عملية بيع منتج او خدمه. التسويق جزء
    اساسى من العمل فحتى اعظم المنتجات و الخدمات لا قيمه لها بدون تسويق.

    تفشل الشركات لعدم معرفتها ما يحدث حقيقة فى
    السوق ولهذا فهم لا يلبون الاحتياجات المطلوبه من العملاء. هم يعتقدون خطئا
    ان بمبلغ دعايه معين سيشترى العميل اى ما كان يقدمونه.

    التسويق يتكون من
    اتخاذ قرارات فى الاتى:


    • dir=rtl style="TEXT-JUSTIFY: kashida; TEXT-ALIGN: justify; TEXT-KASHIDA:
      0%">منتج / خدمه
    • مكان / توزيع
    • class=MsoNormal dir=rtl style="TEXT-JUSTIFY: kashida; TEXT-ALIGN:
      justify; TEXT-KASHIDA: 0%">عروض
    • تسعير
    قبل ان يقوم
    صاحب العمل باتخاذ قرارات. يجب ان يفكر فى خطه. خطه تقدم عملا مع ارشاد الى
    اتخاذ القرار. هذا الجزء من الموقع يحتوى على اتجاهات عن كيفية ابتكار خطه
    تساعد فى اتخاذ القرارات للاربع نقاط اعلاه.هذه النوعيه من الخطط هى
    عمليه على 6 مراحل التى تكون مرجعيتها الى استراتيجية التسويق. استراتيجية
    تسويق جزء مهم
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] لاى مشروع.
    ابن المنصوره
    ابن المنصوره
    رئيس مجلس الاداره
    رئيس مجلس الاداره


    اعلام الدول : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ GT-023
    المهنه : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ Progra10
    المزاج : ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩ 610
    تاريخ التسجيل : 05/09/2009
    الموقع : نجوم المنصوره

    حصان رد: ۩۞۩ التسويق من الألف إلى الياء ۩۞۩

    مُساهمة من طرف ابن المنصوره الأربعاء 3 مارس - 19:06:20

    تقسيم السوق:


    مهمة تقسيم السوق تعتبر من أصعب وأهم المراحل اللى بيمر
    بيها التسويق، وصعوبتها مش ازاى بيتم التقسيم، بقدر ماصعوبتها فى جمع
    البيانات اللى على أساسها بيتم التقسيم.


    تشمل البيانات اللى مطالب فريق التسويق بجمعها كل ما يتعلق
    بالأفراد فى السوق، صفاتهم ، خصائصهم، عاداتهم الشرائية ، متوسط الدخول،
    ثقافتهم ، ...


    يمكن ده اللى بيفسّر أن فيه شركات كتير "بتشترى دماغها"
    وبتشتغل بنفس الاستراتيجية والبرامج لكل السوق، وده هو الصنف الأول من
    الشركات فى طرق تعاملها مع قضية التقسيم، وده كان ينفع زمان أيام ما كان
    التسويق هو البيع، والمهندس بيفهم فى الطب ، وأهى الدنيا ماشية ...، لكن
    دلوقتى الكلام ده ميأكلش الشركات "عيش" خصوصاً أن الاختلاف هو سمة أساسية
    من سمات البشر.


    والصنف التانى من الشركات هى الشركات اللى بتصنف السوق
    وبتعمل استراتيجية وبرامج مختلفة لكل قطاع فى التقسيم ده، وطبعاً فيه أمثلة
    كتيرة للنوع ده ، من أشهرها العملاقة "جنرال موتورز" واللى بتعمل وبتقدم
    للسوق سيارات مختلفة بتناسب كل الأذواق والاتجاهات والميول.


    فيه صنف تالت ، وده بتتبناه الشركات المحدودة فى الامكانيات
    والموارد لكن مش محدودة فى التخيل والتفكير.
    هى بتقسّم السوق الى قطاعات وتقسيمات مختلفة صغيرة جداً، وتبدأ تحدد انهى
    قطاع تكون الشركات الكبيرة لسه مااخدتش بالها منه، وتركز هى جهودها
    وامكانياتها عشان تشبع حاجة القطاع أو القسم الصغير ده ، أو بمعنى أصح تسّد
    "الثغرة".


    بعد ما بيتم جمع البيانات، بنبدأ تقسيم السوق طبقاً لمجموعة
    من الأسس:


    - الأساس الجغرافى: زى ما بنقسم السوق المصرى مثلاً إلى مدن
    وأقاليم زى القاهرة واسكندرية، وأسوان ، ....


    - الأساس الديموغرافى: أو "السكانى" وده بنقسّم فيه السوق
    حسب السكان واختلافاتهم المتعددة سواء فى النوع، العرق، الديانة ، المراحل
    العمرية، مستوى المعيشة، الدخل وغيرها من العوامل اللى بيختلف فيها الأفراد
    فى المجتمع.


    - الأساس النفسى: وده حسب اختلاف الأفراد فى طريقة ونمط
    حياتهم، الطبقة الاجتماعية اللى بينتموا ليها، والصفات والخصائص بتاعتهم.


    - الأساس السلوكى: وده بيقسّم الناس حسب عاداتهم الشرائية،
    ففى ناس بتشترى فى المواسم وناس شرائها منتظم ، فى ناس بيقل شرائها لما
    الأسعار تزيد ، وناس ميفرقش معاها، وبيقسّمهم حسب درجة ولائهم للمنتج اللى
    بيشتروه والشركة اللى بيتعاملوا معاها، ومعدل استهلاكهم للمنتجات ، والوقت
    اللازم لاتخاذ قرار الشراء.

    عشان تبقى عملية التقسيم فعلاً مفيدة ومش مضيعة للوقت، لازم التقسيم يوافق
    شوية شروط أهمها أنه يكون تقسيم يمكن قياسه ونقدر نجيب بيانات ومعلومات عنه
    ، و كمان يكون التقسيم كبير والعائد منه مربح ، يكون دقيق وواضح وله زمان
    ومكان محدد، وكمان يناسب قدرات وامكانيات وموارد المنظمة.

      الوقت/التاريخ الآن هو الأحد 12 مايو - 10:40:24